Vorig jaar gaf ik een gastles in groep 3 met proefjes. Dit jaar ging ik bij dezelfde juf langs, die nu ingedeeld is bij groep 4. Groep vier werkte enige tijd aan een thema over het lichaam en dan specifiek over zintuigen. Kon ik daar niet wat proefjes bij verzinnen?
Natuurlijk! We kozen een moment waarop ik langs kon komen en ik met groep 4 aan de slag met de volgende activiteiten:
Zien:
- Ik nam afbeeldingen mee die over gezichtsbedrog gingen. Was de ene lijn nou langer dan de andere lijn of niet? Waren de kleuren nou hetzelfde of niet? Is het krom of toch recht?
- Kleurenblindtest zoals bijvoorbeeld die van Nemo.
Horen:
- Ik deed een activiteit die ook mijn onderbouwklassen op het VO nog erg leuk vinden. Het gaat zo: Stuur een kind de klas uit en geef een van de andere kinderen een sambabal. Alle kinderen doen hun handen op hun rug. Je haalt de proefpersoon terug van de gang en laat alle kinderen doen alsof ze met een sambabal schudden. Waar komt het geluid vandaan? Laat dit ook proberen met 1 hand over een oor. Gaat dit makkelijker of moeilijker?
- We hebben ooit zwarte plastic bakjes gevuld met o.a. knikkers, muntjes, rijst, zand, iets stroperigs zoals afwasmiddel etc. De kinderen moeten door te schudden en goed te luisteren achterhalen wat waar in zit. Tip van een pro: lijm de deksels goed dicht!
Reuk/Smaak:
- Neem twee soorten rode limonade. Bijvoorbeeld aardbeien en frambozen. Geef elk kind twee bekertjes met in elk bekertje een van de soorten. Laat de kinderen hun neus dichtknijpen bij het proeven. Merken ze verschil? Doe het daarna opnieuw zonder de neus dicht te knijpen.
- We hadden geurflesjes met daarin de geur van bijvoorbeeld koffie, pepermunt, roos, kaneel etc. Welke geuren herkennen de kinderen? Ik had twee sets meegenomen zodat het allemaal wat sneller ging.
Voelen:
- Neem 3 bekertjes. Een met warm water, een met koud water en een met lauw water. Laat de kinderen een vinger van de ene hand in het bakje met warm water doen en een vinger van de andere hand in het bakje met koud water. Laat ze benoemen wat ze voelen. Laat ze daarna beide vingers in het bakje met lauw water steken. Hoe voelt het nu?
Deze zijn ook heel leuk maar heb ik niet gedaan:
- een zogenaamde ‘Stroop-test’ waarbij de namen van kleuren in een bepaalde kleur zijn afgedrukt. Als de kleur matcht bij de naam bijvoorbeeld in rood het woord ‘rood’ dan lees je dat gemakkelijker dan dezelfde tekst ‘rood’ in het groen. Ik had geen tijd meer om dit netjes voor te bereiden.
- evenwichtsorgaan: je laat een kind op een bureaustoel zitten met de ogen dicht en een hand over het hoofd op een oor. Vervolgens draai je het kind in kwestie heel hard rond. Na enige tijd stop je en laat je het kind naar je toe lopen om je hand te schudden. Gezien de klas al heel druk was en ze net paaslunch achter de kiezen hadden besloot ik dit niet uit te voeren 😀 .
Meer inspiratie nodig? Bekijk de website www.proefjes.nl. Daar staan leuke proefjes voor deze leeftijdscategorie met uitleg en werkbladen. Of bekijk mijn eerdere blog over een gastles in groep 3 met proefjes.