Jarenlang werkte ik in een andere stad dan de stad waar ik woon. Ik had daarom een NS trajectkaart die ik ook als kortingskaart kon gebruiken en dus 40% korting buiten de spits kreeg. Tegenwoordig heb ik de luxe dat ik in dezelfde stad werk als ik woon en dus lekker op de fiets kan. Mijn trajectkaart zegde ik daarom op wat een flinke besparing is (al kreeg ik een deel van de reiskosten vergoed van mijn werkgever).
Dit klinkt natuurlijk voordelig op alle fronten. Ik bespaar een berg geld, ben minder tijd kwijt aan woon-werkverkeer en werk aan mijn conditie terwijl ik heen en weer fiets. Er is slechts een klein nadeel: waar ik vroeger regelmatig de trein pakte (bijv. altijd naar de stad waar ik werkte ook al ging ik daar heen voor bijv. een uitje), doe ik dat nu bijna niet.
Er zijn daarvoor een aantal redenen: 1) het is vaak onhandig met kleine kinderen en alles wat je mee moet nemen met kleine kinderen (zeker met overstappen), 2) het kost meer tijd en 3) de kosten. Aan de eerste twee redenen kan ik weinig doen maar laten we eens kijken naar nummer 3. Waar ik vroeger in ieder geval vaak 40% korting had (reizen buiten de spits) en vaak een deel van de reis binnen mijn traject viel is dat nu niet meer het geval. Een kortingskaart is, als je slechts incidenteel met de trein reist, niet zo interessant omdat het even duurt voordat je de kosten (zo’n 50 euro per jaar) er uit haalt. Losse treinkaartjes zijn echter vrij duur zonder korting en NS dagkaarten waarmee je vrij kunt reizen zijn (afhankelijk van de deal) ook niet op elk traject interessant.
Daarom heb ik nu NS Flex. Hiermee betaal je per maand dat je kortingskaart ‘aan’ staat 5 euro (dalvoordeel). Kies je voor alleen in de weekenden korting dan kost het slechts 2 euro die maand. Dit heb je er met de meeste retourtjes meteen uit. Gratis reizen met de trein in de weekenden kan natuurlijk ook interessant zijn, dat kost dan 32 euro per maand. Kijk op de website voor alle mogelijkheden.
Het voordeel van Flex is dat je niet moeilijk hoeft te doen met opwaarderen, je krijgt elke maand een factuur en je zit niet een jaar lang vast aan een kortingskaart. Elke maand kun je je abonnement aanpassen. Weet je dat je een tijdje niet met de trein gaat reizen dan kies je de ‘zonder abonnement’ optie en betaal je de komende tijd niets, waardoor het goedkoper is dan een ‘vaste’ kortingskaart. Het enige waar je aan moet denken is het stopzetten van je keuze.
Gebruik jij NS flex?
Only registered users can comment.