Persoonlijk | Uit

Duurzaam reizen met een groep jongeren – mijn persoonlijke frustraties met NS

1 november 2021

De meest duurzame manier van transport is lopend of fietsend volgens Milieu Centraal. Logisch, maar op langere afstanden niet altijd haalbaar. OV is dan een goede tweede. Bij de laatste projectweek was ik verantwoordelijk voor vervoer naar de excursie van 5 havo en 6 VWO. Nu was dat twee jaar geleden ook een van mijn taken tijdens een projectweek van 5V dus ik dacht dat dit een eitje zou zijn om te regelen.

Twee jaar geleden stuitte ik namelijk tijdens het regelen op de zogenaamde CJP schooltoer. Hierbij kon ik voor 6 euro pp treinkaartjes bestellen voor leerlingen en begeleiders. Ik vertelde hoeveel ik er nodig had en liet de rekening naar school sturen en enkele dagen later ontving ik de kaartjes met de post. Zo had ik alles snel en makkelijk geregeld, voor herhaling vatbaar dus!

Er stond me een vervelende verrassing te wachten. CJP liet weten dat ze deze samenwerking niet konden faciliteren omdat de NS dat momenteel niet aanbiedt. Ze suggereerden dat we in plaats daarvan Jongeren Dagkaarten bij de NS konden kopen. Tegenvaller nummer 1: deze zijn per persoon 1,50 euro duurder en alleen geldig voor jongeren. Voor een school is dit een fors verschil in de kosten. (Zeker sinds leerlingen waarvoor de vrijwillige ouderbijdrage niet betaald wordt gewoon mee dienen te gaan zijn op veel scholen de budgetten voor excursies/activiteiten/uitjes krap.) Maar goed, het is nog steeds goedkoper dan een bus afhuren en het was niet dat we een alternatief hadden dus vooruit met de geit.

Al snel volgde tegenvaller nummer 2. Ik kon de kaartjes alleen via de app kopen, een belletje naar de klantenservice veranderde daar niets aan. Volgens de website van de NS is dat besloten omdat de doelgroep dat fijner vindt. Ik als doelgroep vind dat niet en mijn collega’s ook niet. Voor de bewuste kaartjes moesten we namelijk voor alle leerlingen de voorletters en achternamen invullen. Een monsterklus als je geen normaal toetsenbord tot je beschikking hebt of ze vanuit een leerlingvolgsysteem kunt knippen en plakken. Het werkte ook niet op oudere smartphones zoals die van mijn collega.

Op die van mij wel maar helaas waren we er nog niet… In de app kon je slechts per 9 kaarten een bestelling doen. Dus elke keer voor 9 kaarten de datum aanvinken, voorletters en achternamen invoeren en door het betaalsysteem. Je kunt je voorstellen dat ik daar best lang mee bezig was, want ik moest er zeker 8x doorheen. Na een paar rondes werden mijn transacties wat verdacht volgens mijn bank dus had ik ook het apparaatje van de bank nodig. Heb jij dat standaard bij je op het werk? Mijn collega ging op strooptocht door het gebouw in de hoop zo’n apparaatje te kunnen lenen van iemand. Dat lukte gelukkig en na zeker een uur hard werken stond mijn mail vol met bevestigingen met elk 9 linkjes met kaartjes. Deze linkjes mochten 1 voor 1 geopend worden en geprint zodat ze aan de leerlingen uitgedeeld konden werden. Oftewel ik was nog wel even bezig… Het alternatief was leerlingen zelf een kaartje te laten kopen en dat te laten declareren op school, wat ook een berg administratie zou zijn. Wellicht ga ik dat de volgende keer wel doen, want dat heeft als voordeel dat ik in ieder geval niet alles hoef voor te schieten.

NS, jullie waren duidelijk niet mijn favoriete vervoerder en veroorzaker van een hoge werkdruk in het onderwijs. De volgende keer dat jullie marktonderzoek doen naar jongeren, neem dan alsjeblieft ouders, verzorgers, scholen, verenigingen etc. mee in jullie marktonderzoek. Bovendien hebben echt niet alle jongeren een smartphone…

Samenvatting frustraties:

  • Duurder en niet geldig voor docenten/begeleiders
  • Voor leerlingen ouder dan 18 ook niet geldig. Die kans is reëel in 6VWO en 5 havo dus moet je een check doen op geboortedatum wat wederom extra werk is
  • Alleen de app kunnen gebruiken, dus klein scherm en geen los toetsenbord of kunnen kopiëren/plakken vanuit bronbestand namen
  • Voor elk kaartje datum en achternaam + voorletters invoeren, veel extra werk
  • slechts 9 kaartjes per keer en dus telkens moeten bedenken waar je was gebleven
  • meerdere keren door betalingssysteem (wat weer nieuwe problemen geeft want dat is verdacht)
  • 1 kaartje per link waardoor alle kaartjes apart geopend moeten worden om te printen
  • alles moeten voorschieten i.p.v. rekening naar school te sturen

Only registered users can comment.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *