Ik red mijn wereld

Mijn ‘Ada Dapper Wetenschapper’-les in groep 3

Vorige week was het dan zover! Ik mocht een uurtje proefjes doen met groep 3. Ik had de klas namelijk het prentenboek ‘ Ada Dapper Wetenschapper’ cadeau gedaan en daarbij gezegd dat ik best wat proefjes met ze wilden doen zodra de Corona-maatregelen dat toelieten.

Groep 3 gaat deze periode bezig met kern 9 van de methode ‘veilig leren lezen’. Kern 9 heeft als thema ‘ hé, hoe kan dat?’, dus mijn gastles was een mooie aftrap aldus de juf. Nu zeg ik ‘mijn’ maar eerlijk is eerlijk, het was ‘onze’ les. Ik had het namelijk om mijn werk over mijn gastles gehad waarna de technisch onderwijs assistent vroeg of hij mee mocht. Superfijn! We zijn gewend om samen te werken in lessettings dus dat werkte heel prettig, al was het publiek een flink aantal decimeters korter :-).

Voor onze les hadden we een aantal proefjes uitgezocht die geschikt waren voor ons jongere publiek. In onze ervaring gaan kinderen graag zelf aan de gang dus we kozen een mix van demonstraties en zelf doen. De meeste kinderen waren erg enthousiast en ik werd regelmatig gehigh-fived :-).

Mocht je zelf een soortgelijke les willen geven dan heb ik de volgende tips:

In het kader ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’ volgt hieronder de lijst die wij met ‘onze’ groep 3 deden in een uurtje:

Meer inspiratie nodig? Op www.proefjes.nl staan heel veel geschikte experimenten met daarbij ook uitleg & werkbladen.

Mobiele versie afsluiten