DIY

Zelf lagers vervangen in GWA motor Babboe bakfiets?

5 mei 2023

Afgelopen week hebben we thuis de lagers vervangen in de GWA motor van onze Babboe City-E bakfiets. Inmiddels hebben we ruim 12000 km afgelegd met onze bakfiets en waren de lagers aan vervanging toe. Dit was te horen aan een ’tik’ die de fiets maakte. Daarom besloot mijn man de motor open te schroeven. Online was zo snel geen duidelijke handleiding of foto te vinden dus vandaar dat ik graag wat foto’s deel. Ik heb namelijk niet de illusie dat mijn ‘problemen’ uniek zijn. De blog over hoe een Stokke New Born set op een ’te oude’ Stokke stoel past wordt bijvoorbeeld veel bekeken :).

In de GWA achtermotor van onze Babboe City-E bakfiets zitten twee lagers die we hebben vervangen. Dit ging om 6001RS lagers (zie foto hieronder). Dit betekent dat de binnendiameter 12mm, de buitendiameter 28mm en de lagerdikte 8mm is. RS staat voor sealed aan een kant. Veelal wordt hiermee echter bedoeld dat ze aan twee kanten gesealed zijn, wat eigenlijk 2RS heet. In de oude lagers voelde je speling en op het moment dat ik ze naast mijn oor schudde hoorde ik het rammelen. Dat is natuurlijk niet hoe het zou moeten zijn!

We kochten twee vervangende lagers voor iets meer dan 5 euro per stuk bij de fietsenmaker. Ter vergelijking; een nieuwe GWA motor kost op de webshop van Babboe op het moment van schrijven 329 euro.

Onze bakfiets fietst weer als een zonnetje! Het getik is verdwenen. Wat ook opvalt is dat de fiets veel langer uitrolt. Ik vermoed dat hij dus langer op een accu zal doen. Eerlijkheid gebied te zeggen dat mijn man tijdens zijn studie als fietsenmaker heeft gewerkt en ik hem blind vertrouw met dit soort dingen. Zelf had ik het niet aangedurfd de motor open te schroeven.

Only registered users can comment.

  1. Beste Marleen,

    Inmiddels ben ik ook aan deze klus begonnen maar loop ik vast bij het verwijderen (en straks plaatsen) van de nieuwe lagers. Kan jij aangeven hoe jullie dit hebben gedaan? De oude lagers zitten namelijk muurvast en ik ben benieuwd hoebik de nieuwe lagers straks erin krijg.

    Ik ben benieuwd!

    1. Beste Pieter,
      We hebben de lagers verwijderd m.b.v. een houten of kunststof hamer in combinatie met een drevel. Je moet weten hoeveel kracht je erop kunt zetten en dat maakt het een lastig klusje als je die ervaring niet hebt. Belangrijk om je realiseren is dat ze er recht uit moeten. Begin dus niet op een punt om dan de cirkel rond te gaan. Wel: kies een punt, en ga daarna naar het punt daar recht tegenover (180 graden) en maak op die manier een kruispatroon zodat je voorkomt dat het schuin gaat en je verder van huis bent. (Sorry de docent in mij komt boven maar als je aan een klok denkt dan bijv: het volle uur, een half uur, kwart over, kwart voor) Bij het bevestigen hebben we Loctite retaining compound 638 gebruikt. Overigens is het geen schande de lokale fietsenmaker te vragen de lagers eruit te halen en de nieuwe erin te persen. Het vereist wat ervaring om goed aan te voelen hoeveel kracht je kunt zetten. Heel veel succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *