Ik red mijn wereld

Zelf lagers vervangen in GWA motor Babboe bakfiets?

Geen naalden in de kofferbak!

Afgelopen week hebben we thuis de lagers vervangen in de GWA motor van onze Babboe City-E bakfiets. Inmiddels hebben we ruim 12000 km afgelegd met onze bakfiets en waren de lagers aan vervanging toe. Dit was te horen aan een ’tik’ die de fiets maakte. Daarom besloot mijn man de motor open te schroeven. Online was zo snel geen duidelijke handleiding of foto te vinden dus vandaar dat ik graag wat foto’s deel. Ik heb namelijk niet de illusie dat mijn ‘problemen’ uniek zijn. De blog over hoe een Stokke New Born set op een ’te oude’ Stokke stoel past wordt bijvoorbeeld veel bekeken :).

In de GWA achtermotor van onze Babboe City-E bakfiets zitten twee lagers die we hebben vervangen. Dit ging om 6001RS lagers (zie foto hieronder). Dit betekent dat de binnendiameter 12mm, de buitendiameter 28mm en de lagerdikte 8mm is. RS staat voor sealed aan een kant. Veelal wordt hiermee echter bedoeld dat ze aan twee kanten gesealed zijn, wat eigenlijk 2RS heet. In de oude lagers voelde je speling en op het moment dat ik ze naast mijn oor schudde hoorde ik het rammelen. Dat is natuurlijk niet hoe het zou moeten zijn!

We kochten twee vervangende lagers voor iets meer dan 5 euro per stuk bij de fietsenmaker. Ter vergelijking; een nieuwe GWA motor kost op de webshop van Babboe op het moment van schrijven 329 euro.

Onze bakfiets fietst weer als een zonnetje! Het getik is verdwenen. Wat ook opvalt is dat de fiets veel langer uitrolt. Ik vermoed dat hij dus langer op een accu zal doen. Eerlijkheid gebied te zeggen dat mijn man tijdens zijn studie als fietsenmaker heeft gewerkt en ik hem blind vertrouw met dit soort dingen. Zelf had ik het niet aangedurfd de motor open te schroeven.

Mobiele versie afsluiten