Reikhalzend keek ik uit naar het moment dat ik de 10.000 km zou aantikken op de bakfiets. Mijn zwager en trouwe lezer waarschuwde een aantal maanden geleden al dat het niet echt 10.000 km zou zijn omdat we andere banden op de bakfiets hebben geplaatst (Big Apple van Schwalbe, aanrader trouwens!). Hierdoor is de omtrek van de band iets anders waardoor je met 1 rotatie van het wiel een andere afstand aflegt dan met de originele banden. Dit was al een beetje een domper (want hoe zou ik dan weten wanneer de 10.000 km bereikt zou zijn?) maar ik besloot de 10.000 km op het schermpje gewoon aan te houden. Ik liet me ook gerust stellen door mijn man dat de nieuwe Big Apples (met grotere diameter) dichter bij de daadwerkelijke afstand zat dan de originele banden. Niets kon mijn geluk nog verstoren als het moment daar was, of toch wel?!
Twee dingen bleken dit te kunnen doen. Ik was uiteindelijk niet degene die de mijlpaal bereikte, dat was mijn man. En nummer twee: de 10.000 km kwam niet op mijn kilometerteller te staan. Hij sprong van 9999,9 km naar NUL. Zo jammer!
Na al die kilometers heb ik wel veel geleerd:
- Een bakfiets is meer een ’tweede auto’ dan een fiets. Zie ook mijn eerdere blogs vol foto’s: mijn cargo-bike, mijn cargo-bike 2 en Mijn cargo-bike 🙂 deel 3!
- Een zadel dat makkelijk in hoogte te verstellen is is een uitkomst!
- Je kunt ook prima op fietsvakantie met een bakfiets met een of meer kinderen in verschillende leeftijden: bijvoorbeeld met een kleuter of baby, peuter en 6 of dreumes, peuter en 7
- Met een houten bak kun je gemakkelijk dingen aanpassen zoals een windscherm plaatsen
- ik heb een duidelijke voorkeur voor een tweewielige variant boven een driewiel-variant
- Elektrisch ondersteund heeft mijn voorkeur boven een human-powered fiets omdat een bakfiets vrij zwaar is, zeker met cargo en/of kinderen.
Op de volgende 10.000 kilometer!