Babboe is al enige tijd in het nieuws omdat er een flink aantal frames is gebroken. Gekscherend wordt de fiets bij ons thuis ondertussen de ‘Babboe krakfiets’ in plaats van ‘Babboe bakfiets’ genoemd. Zoals de trouwe lezers wel weten hebben we een Babboe City E in de schuur staan.
Voor dit model is besloten een terugroepactie plaats te laten vinden. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in de leeftijd van de fiets. Een fiets tot en met 5 jaar oud krijgt een ‘nieuwe hoogwaardiger bakfiets, als gedeeltelijke compensatie. Liever een ‘gewone’ E-bike? Dat kan ook! Wij hebben een uitgebreid assortiment waaruit je kunt kiezen’ aldus Babboe.
Onze fiets is inmiddels ruim 5 jaar oud en er is meer dan 15000 km op gefietst. Wij zullen dus in de andere categorie vallen. ‘Is je bakfiets ouder dan vijf jaar, dan wordt rekening gehouden met de dagwaarde. Je krijgt een certificaat waarvan de hoogte afhankelijk is van die dagwaarde. Deze dagwaarde kun je gebruiken bij de aanschaf van een nieuwe bakfiets. We zorgen dat je tenminste altijd een nieuwe gewone fiets krijgt aangeboden.’ aldus Babboe.
Dit zal betekenen dat we het schip zullen ingaan. Als je uitgaat van een dagwaarde van een fiets van 5 jaar oud met 15000 km op de teller, kunnen we daarmee nooit onze bakfiets vervangen. Zelfs als we de aankoopwaarde volledig terug zouden krijgen zouden we daar geen vergelijkbare nieuwe bakfiets mee kunnen kopen. De prijzen zijn in die tijd flink gestegen. Een gewone fiets is ook niet vergelijkbaar met een bakfiets. Een bakfiets is in gebruik vergelijkbaar met een ‘boodschappenautootje’. Oftewel, je kunt meerdere kinderen en boodschappen meenemen over grotere afstanden. Met een stadsfiets gaan we dat niet redden.
Er wordt veel gevraagd wat ik denk dat het probleem is. Onze theorie is als volgt: onder in het frame zit een knik. Op het moment dat er vocht in het frame komt (door bijvoorbeeld je bakfiets in de tuin te bewaren) zal het vocht zich daar verzamelen en zorgen voor roest. Je kunt verschil horen in de klank van het frame als je voorzichtig op de buis tikt met bijvoorbeeld een schroevendraaier. Het roesten van het frame zorgt voor een verzwakking van het frame en resulteert uiteindelijk in een breuk. Gezien wij onze bakfiets in een inpandige garage stallen en regelmatig op roest in de buis laten controleren verwacht ik dat wij nog heel wat kilometers op onze Babboe Krakfiets kunnen maken!
Regelmatig onderhoud en droogparkeren of stallen zijn inderdaad prima voorwaarden om je fiets een lang leven te geven. Het Baboe-verhaal is triest zeker als je ziet hoe slecht gestald worden en in de regen en vochtigheid op troitoirs staan te verpieteren. Als je doordrenkt is dit een indirect gevolg van ons overheidsbeleid dat het hetschuurtje of berging niet in het bouwbesluit heeft staan……..